Re: Biopace kettingbladen

Date:          09 Mar 1998 09:14:17 +0100
From:          "Deuling, Henk SIC-CTHOD/1" <Henk.H.Deuling at opc.shell.com>
Subject:       Biopace kettingbladen

Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuwe M5 20/28. Tot mijn verbazing bleek deze te
zijn uitgerust met Shimano Biopace (ovale) kettingbladen (28 en 38
tands). Er gaan nogal wat geruchten rond over de zin en onzin van dit
soort kettingbladen en de vermeende problemen met knieen. Ik heb al
aardig wat gefietst en nog geen last gehad hoewel ik die op mijn
bukfiets wel vaak had.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort kettingbladen?
Groeten, Henk - zonder zadelpijn - Deuling

Ja,  ik rijd een flevoracer met biopacebladen 53/42 tanden, het
verschil met normale bladen heb ik niet kunnen bemerken, ondanks dat
ik toch tamelijk gevoelige knieen heb.
Theoretisch zouden biopacebladen de belastingsverdeling op de knieen
moeten optimaliseren.
Ik heb de bladen 2 jaar geleden in de aanbieding gekocht omdat het
alweer "uit" was op de zitfietsen en nu gebruik ik ze gewoon totdat
ik weer andere nodig heb, ik zou voor "biopace" geen extra geld
uitgeven.

Groeten,

P.J.M.Koeken,
Philips Semiconductors, facility-engineering,
Gerstweg 2 6534 AE Nijmegen, gebouw FE 1.021,
Tel. 024-3532204, fax. 024-3533101.