voor/naloop (was Re: V-brake's / Cantilever / flevobike besturing)

Andre Vrielink (flevobike at wxs.nl) wrote on 05-03-1998 11:02:

>vergelijk de benodigde hoeveelheid naloop, vorksprong en balhoofdhoek
>van een Bike, Trike of Racer nooit met dat van een normale ligfiets en
>al helemaal niet met dat van een rechtop of bukfiets.

[voorgaande mails over voor/naloop te vinden in het archief :) ]

Is voor- of naloop niet belangrijk bij _achterwielaandrijving_?

In zoverre ik het begrijp: Als de voortstuwende kracht (achterwiel met
overbrenging via het kader naar de as van het voorwiel) *voor* de
tegenhoudende kracht (wrijving van het voorwiel op de weg = raakpunt)
zit, heb je een "rustig" rijgedrag. M.a.w. het wiel "volgt", net zoals je
aan een slee trekt. Als de voortstuwende kracht *achter* het raakpunt zit
heb je een onrustig gedrag. M.a.w. je duwt het wiel, wat gemakkelijk gaat
slingeren. Kijk maar naar de zwenkwieltjes onder b.v. warenhuiskarretjes
("GB karretjes" zijn in Nederland waarschijnlijk niet bekend:) als je het
karretje een andere kant opduwt.

Maar met voorwielaandrijving is dit helemaal niet meer van toepassing.
Het voorwiel trekt altijd, de rest volgt. Zou het niet eerder invloed
hebben op het licht of zwaar sturen, door de massa en afstand tot het
draaipunt?

Beste medeliggers, is dit bovenstaande epistel totaal gezever, of schuilt
er een kern van waarheid in?

Peter.