Re: voor/naloop (was Re: V-brake's / Cantilever / flevobike besturing)

>Is voor- of naloop niet belangrijk bij _achterwielaandrijving_?
>
>In zoverre ik het begrijp: Als de voortstuwende kracht (achterwiel met
>overbrenging via het kader naar de as van het voorwiel) *voor* de
>tegenhoudende kracht (wrijving van het voorwiel op de weg = raakpunt)
>zit, heb je een "rustig" rijgedrag. M.a.w. het wiel "volgt", net zoals je
>aan een slee trekt. Als de voortstuwende kracht *achter* het raakpunt zit
>heb je een onrustig gedrag. M.a.w. je duwt het wiel, wat gemakkelijk gaat
>slingeren. Kijk maar naar de zwenkwieltjes onder b.v. warenhuiskarretjes
> [...]

Ik ben wel nog geen medeligger, maar volgens mij heeft naloop altijd een
effect. Voor- of achterwielaandrijving maakt hier niets uit: als je naloop
hebt dan trekt de tegenwerkende kracht op je voorwiel (parallel met de
richting die je uitgaat) je stuur recht. Bij negatieve naloop zal deze
kracht juist je wiel omduwen.

Dit wil nog niet zeggen dat je zomaar de naloop van verschillende fietsen
mag vergelijken: er zijn nog een aantal andere factoren in het spel. Hoe
deze tegenwerkende kracht een draaimoment op je stuur veroorzaakt is
bijvoorbeeld al afhankelijk van hoeveel gewicht op je voorwiel zit, welke
helling je voorvork heeft...
En dan heb je nog dat je frame zakt als je je wiel wegdraait, wat ook weer
een moment veroorzaakt (en dan waag ik mij nog niet aan gyroscopische krachten).
En bij fietsen  la flevobike kun je ook andere stuurkrachten ontwikkelen
dan bij traditionele sturing, en dringt de nood zich ook niet op om
'stuurloos' toch recht te blijven...

Conlusie: als je zelf bouwt is het misschien wel verstandig van wat dieper
in te gaan op deze dingen (zie mijn homepage, al eerder vermeld in deze
discussie), maar uiteindelijk zal toch blijken dat je flink moet
experimenteren om de voor jou geschikte waarden te vinden. En wat je dus
zeker NIET moet doen is zomaar naloop vergelijken eb daar conclusies uit
trekken.

mvg,
Bert.