Re: snellere flevo racer

> (knip) volgens mij valt het best mee, tot
> zo'n windkracht of 4. Ik blijf op de racer fietsen tot windkracht 6.

Op 8 maart waaide het windkracht 6-7 (bron: KNMI). Kom je dan voorbij een
flatgebouw, dan zet de wind je makkelijk een metertje opzij.

> Als je van zijwind buikspieren kweekt zal het wel goed zijn voor je
> lichamelijke conditie, maar het is een teken dat je (nog) niet
> voldoende ontspannen op je racer ligt.

Hoewel ik zelf het gevoel heb met harde wind iets ontspannener op de racer
te liggen dan op de bike met een groot, dicht, 65-voorblad.

> Mijn buikspieren laten (helaas)
> nog steeds te wensen over, ondanks de wieldoekjes ;-)

Misschien compenseert de kracht van de wind op je voorste wieldoek wel de
kracht die ze op je benen uitoefent, zodat het hele systeem in evenwicht
is. Door de naloop zit er namelijk een groter oppervlak van het wieldoek
onder die as dan erboven.

--> wind --> | been
              ------- horizontale component van de stuur-as
--> wind --> | wieldoek voorwiel

> Vandag de eerste keer op spinergy's gereden. Ook met zijwind meestal
> met losse handen - prima!

En... hoeveel rijd je nu sneller?
(gisteren, 9-3, reed ik een PR: 29,82 km/uur gemiddeld over 41 km, waarvan
30 km door de polder en 11 door de stad. (fietscomputer stopt automatisch
met tellen als de fiets stil staat)).

Met vriendelijke groet,

Matthijs de Vries