Re: proefrit

Ha Pieter

Op 12 Mar 98, 10:06 uur, schreef Pieter Jenniskens over proefrit:

> bukfiets? Ik had toch wel het idee dat ik de spieren aan de
> binnenkant van mijn been, net boven de knie erg veel gebruikte, die
> deden ook redelijk snel pijn. Is dat normaal of heb ik de trappers
> te dicht bij staan ?

Nee, dat is niet echt normaal. Op een ligfiets gebruik je andere
spieren dan op een gewone fiets. Dus dat voel je in het begin even.
Het belangrijkste verschil is dat je een veel hoger beentempo moet
draaien. Minstens 90 omwentelingen per minuut. Omdat je namelijk
zoveel kracht kunt zetten, ben je geneigd dat ook te doen. En dan
forceer je je spieren en knieeen. De pijn die je omschrijft kreeg ik
ook toen ik pas een ligfiets had. En daar heb ik maanden last van
gehad, omdat ik de boel in het begin geforceerd heb. Wees in het
begin voorzichtig. Je moet eerst wennen aan het andere gebruik van je
spieren en het hogere beentempo. Het lijkt me daarom ook neit echt
verstandig om meteen een rit van 90 km te maken als je nog weinig
ervaring hebt, maar dat kan je zelf het beste bepalen...

Groeten,
Siem

mailto:sweel at euronet.nl
http://www.euronet.nl/~sweel/