Re: proefrit

At 12:29 12/03/98 +0100, Siem wrote:

>Nee, dat is niet echt normaal. Op een ligfiets gebruik je andere
>spieren dan op een gewone fiets. Dus dat voel je in het begin even.

Oké, klopt, maar dan zeg je:

>Het belangrijkste verschil is dat je een veel hoger beentempo moet
>draaien. Minstens 90 omwentelingen per minuut. Omdat je namelijk
>zoveel kracht kunt zetten, ben je geneigd dat ook te doen. En dan
>forceer je je spieren en knieeen.

Waarom zou je niet hetzelfde tempo aanhouden? Je kan meer kracht  zetten,
dus kan je met hetzelfde beentempo toch een zwaarder verzet trappen dat net
zo belastend is als een lichter verzet op een bukfiets.

>De pijn die je omschrijft kreeg ik
>ook toen ik pas een ligfiets had. En daar heb ik maanden last van
>gehad, omdat ik de boel in het begin geforceerd heb. Wees in het
>begin voorzichtig. Je moet eerst wennen aan het andere gebruik van je
>spieren en het hogere beentempo. Het lijkt me daarom ook neit echt
>verstandig om meteen een rit van 90 km te maken als je nog weinig
>ervaring hebt, maar dat kan je zelf het beste bepalen...

Dat je andere spieren gebruikt klopt; volgens mij gebruik je bij het
ligfietsen meer de zelfde spieren als je bij het hardlopen ook gebruikt
(gestrekt lichaam,..). Doe dus vooral in het begin nog wat rustig aan (zeker
als je geen hardloper bent). Als je d'r wat langer op rijdt raak je
gegarandeerd lig-aholic en je hebt dus nog tijd zat om te racen!

Groeten, Theo

Theo de Gruiter                      t.j.d.degruiter at student.utwente.nl
Booggang 27                          tel.: 074-2433613
7552 JX  HENGELO (Ov.)   of overdag: (053-489)3285

6 & 7 juni: 2e internationale ligfietsweekend, Cycle Vision '98
Kijk voor meer info op http://www.ligfiets.net/cv98/