Re: [OFF] Overnachtingsmogelijkheden eindhoven

Peter Frings wrote:

> Wij gaan met een 13-tal personen een weekendje ligfietsen in de omgeving
> van Eindhoven (huren bij de liggende hollander. Op aanraden van de lezers
> van deze lijst, waarvoor dank).
> De bedoeling is eens goed te lachen :)
>
> Heeft er iemand suggesties of aanbevelingen voor
>
> 1. Fietsroutes. Niet te lang (40-50 km per dag)
> 2. Overnachtingsplaatsen voor 1 nacht. Trekkershutten, jeugdherbergen en
> dergelijke. Geen campings want we willen niet al te veel bagage
> meesleuren. Ook geen hotels.
>
> Alvast merci,
> Peter.

Hallo Peter,

Ik zelf heb goede ervaringen met overnachten in de jeugdherberg Valkenswaard. Tot nu toe ben ik er met
wisselend gezelschap, 3 keer geweest, telkens na het huren van ligfietsen bij de Liggende Hollander.
Omdat deze jeugdherberg vlakbij Eindhoven ligt (ongeveer 9 km), en de Liggende Hollander vlak bij een
bewegwijzerde fietsroute ligt, is Valkenswaard heel handig als eerste overnachtingsplek. Zeker als er
mensen bij zijn die voor het eerst ligfietsen, is het prettig dat er rustige fietsroutes zijn en dat de 1e
 slaapplek niet al te ver is. En als het op deze 'oefenroute' goed gaat, en dat gaat het meestal, dan
zijn er genoeg mogelijkheden om er met een goede kaart, een mooie fietsdag van te maken. Mijn ervaring is
dat mensen die eigenlijk een beetje sceptisch zijn: kan ik dat wel, lazer ik er niet gelijk af, vind ik
dat wel leuk, enz., het een prettig idee vinden dat - als het voor geen meter gaat - ze in ieder geval
Valkenswaard wel halen! En het voordeel van een 1e dag 'bordjes volgen' op een rustige route is dat
'beginners' zich geheel kunnen concentreren op het fietsen.

De jeugdherberg in Valkenswaard is een sportherberg die op een groot sportterrein ligt, oa met een zwembad
op loopafstand! Het beheerdersechtpaar is zeer fietsvriendelijk, en erg behulpzaam als je vragen hebt
over mooie fietsroutes. En die zijn er genoeg rondom Valkenswaard. Je mag de fietsen in overleg binnen
stallen. Ze vertelden mij dat ze af en toe ook grote groepen wielrenners krijgen: de kok verzorgt dan
speciale maaltijden met veel koolhydraten ofzo, en: de 'recreatieruimte' bij de bar wordt een beetje
verbouwd: er worden fietsrekken geplaatst zodat alle racefietsen binnen kunnen staan!
Ik zou wel even bellen als je met een groep komt.

Dit is het adres: (ik heb er geen aandelen, maar het is gewoon een leuke slaapplek!)

NJHC-herberg 'Harba Lorifa'
Past. Heerkensdreef 20
5552 BG Valkenswaard
  tel. 040-2015334
  fax  040-2047932

Veel plezier met voorbereiden en straks met het fietsen!

Heidi Boer.