Berg op (Was: Challenge Hurricane versus Optima Cheetah)

At 22:13 16/03/98 +0100, Pieter wrote:
>Nou ik toch aan het mailen ben, even wat vragen aan de andere fietsers:
>Waarom gaat berg op zo superslecht ? Komt dat gewoon omdat ik mijn
>spieren heb zitten verwaarlozen de laatste 4 maanden ? Op een bukfiets
>kom ik zelfs in deze conditie 50% sneller omhoog.
>
>Ik heb het idee dat ik mijn hartslagen niet haal. Ik heb nog niet met
>hartslagmeter gereden, maar ik had nergens het idee dat ik moest hijgen,
>dus mijn hartslag zal niet over de 165 geweest zijn. Wel kreeg ik niet
>meer power uit mijn benen geperst. Gewoon een kwestie van wennen neem ik
> [...]

Hoi,

Ook mijn ervaringen met ligfietsen in de bergen zijn niet al te positief.
Heuvels zijn geen probleem, daar kan je met een goede versnelling gewoon
hard overheen. Maar wanneer het echt flink omhoog gaat is volgens mij het
probleem dat je hart je bloed meer omhoog (vooruit) moet pompen, omdat je
hart dan op gelijke hoogte ligt ongeveer met de rest van je lichaam. Het
bloed in je benen kan dan volgens mij minder goed/snel worden ververst
waardoor je heel snel het dikke benen gevoel krijgt.
Ik was ooit ook van plan mijn randonneur te verkopen, maar sinds mijn
ligfietservaringen in Zwitserland ben ik er zeker van dat dat niet gebeurd!
Echt klimmen gaat wat mij betreft echt beter op een bukker.

Groeten, Theo

Theo de Gruiter                      t.j.d.degruiter at student.utwente.nl
Booggang 27                          tel.: 074-2433613
7552 JX  HENGELO (Ov.)   of overdag: (053-489)3285

6 & 7 juni: 2e internationale ligfietsweekend, Cycle Vision '98
Kijk voor meer info op http://www.ligfiets.net/cv98/