RE: Berg op (Was: Challenge Hurricane versus Optima Cheetah)

Mark schreef,

> Eigenlijk niet logisch. Als je benen ongeveer op dezelfde hoogte
> zitten als je benen moet je hart minder pompen omdat er nauwelijks een
> niveauverschil is. Tegenover: als je op een bukfiets zit is de
> niveauverschil tussen je benen en je hart maximaal dus moet je hart
> ook maximaal pompen.
>
> Daar is de reden voor je klimproblemen niet te zoeken, IMHO...

Helaas heeft het menselijk lichaam zich geevolueerd, of is geschapen, om
optimaal te functioneren in vertikale positie. Mensen hebben kleppen in
de aderen die het bloet van de voeten weer naar het hart transporteren.
Hierdoor hoeft het hart minder hard te pompen om het bloed weer omhoog
te krijgen.

Als ju nu gaat liggen. Gaat het bloed moeilijker naar je voeten/ kuiten
makkerlijker weer terug. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor minder
bloed (=minder zuurstof) in je onderbenen krijgt. En dus ook minder kan
presteren.

Ik heb ergens een tabelletje liggen waarin staat dat je liggend minder
efficient energie kan leveren dan staand. Dat verschil wordt op een
ligfiets weer gecompenseerd omdat je op een ligfiets een kleiner
frontaal oppervlak hebt en daar door minder luchtweerstand. Ik geloof
dat de percentages 97% minder efficient en 95% minder vermogen nodig
waren, maar hang me daar niet aan op.

Toni "Goed dat ik tijdens biologie heb opgelet" Cornelissen

--
Toni Cornelissen       | Niets staat zo interessant
Grenco Besturingsgroep | als een spreuk aan de onderkant
tcornelissen at grenco.nl | toni at dse.nl
(+31)(0)73-6203 186    | http://www.dse.nl/~toni/