Re: Berg op (Was: Challenge Hurricane versus Optima Cheetah)

>[...] Mensen hebben kleppen in
>de aderen die het bloet van de voeten weer naar het hart
transporteren.
>Hierdoor hoeft het hart minder hard te pompen om het bloed weer
omhoog
>te krijgen.

Niet helemaal juist. De kleppen functioneren zoals een 'one-way-valve'
(sorry, ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet) dus het bloed kan
alleen in een richting afvloeien. De kleppen zelf kunnen geen bloed
transporteren. De pomp-effect genereer je met hulp van je spieren. Als
de beenspieren een ader comprimeren kan het bloed alleen in een
richting ontsnappen en wordt dus in de juiste richting weggepompt. En
dat werkt altijd, met je benen laag of hoog.

>Als ju nu gaat liggen. Gaat het bloed moeilijker naar je voeten/
kuiten

Nee. Waaron zou dat moeilijker gaan?

>[...]

>Toni "Goed dat ik tijdens biologie heb opgelet" Cornelissen

Mark "een beetje weet ik ook nog" Maier