Bloed pompen (was: RE: Berg op (Was: Challenge Hurricane versus Optima Cheetah))

Mark schreef:

> Niet helemaal juist. De kleppen functioneren zoals een 'one-way-valve'
> (sorry, ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet) dus het bloed kan

Terugslagklep?

> richting ontsnappen en wordt dus in de juiste richting weggepompt. En
> dat werkt altijd, met je benen laag of hoog.

Klopt. Het verschil is dat met benen vertikaal de zwaartekaracht tegen
werkt. In totaal kost het dus evenveel moetje, maar de arbeid die je
hartspier moet leveren om de zelfde hoeveelheid bloed omhoog te pompen
is dus minder.

> kuiten
>
> Nee. Waaron zou dat moeilijker gaan?

Ook weer omdat de zwaartekracht nu niet mee werkt.

Zie bijvoorbeeld ook astronauten die een tijdje gewichtloos zijn
geweest. Die hebben bolle hoofden omdat het bloed niet naar de benen
getrokken wordt. En dus ergens anders naar toe gaat.

Nog even een vage theorie: Ligfietsers zijn gebruiken hun hersens beter
omdat daar meer bloed naar toe stroomt dan bij bukfietsers.

Groetjes Toni

--
Toni Cornelissen       | Niets staat zo interessant
Grenco Besturingsgroep | als een spreuk aan de onderkant
tcornelissen at grenco.nl | toni at dse.nl
(+31)(0)73-6203 186    | http://www.dse.nl/~toni/