Re: Ligfiets klimmen voor beginners

-----Original Message-----
From: Ben van Setten <info at settembre.com>
To: nlhpv at ford.il.fontys.nl <nlhpv at ford.il.fontys.nl>
Date: Tuesday, March 17, 1998 12:07 PM
Subject: Ligfiets klimmen voor beginners

>Op een ligfiets gebruik je je beenspieren anders. Voordat je beenspieren
>bijgetraind zijn moet je toch wel een paar duizend kilometer op de
>ligfiets afgelegd hebben. Daarna scheur je waarschijnlijk nog harder
>door de heuvels dan je met de recht opfiets kon. Voor het klimmen kun je
>ook het stoeltje rechter omhoog zetten, dan kun je met 'rechtop'
>getrainde spieren beter kracht zetten.

Na achter een volgens  de Vogezen, Ardennen, en Alpen op de ligfiets gedaan
te hebben en meer dan 10.000km op een ligfiets afgelegd te hebben, blijf ik
klimmen met een ligfiets minder snel en moeizamer vinden als het klimmen met
een jawel een bukfiets. Wat doe ik fout, of ligt het er nu echt aan dat je
op een bukfiets op de pedalen kunt gaan staan wat met een ligfiets zelf na
jaren oefenen nog steeds niet lukt. Tevens is het mogelijk zo dat het
verkleinen van het front oppervlakte minder van invloed is wanneer je
langzamer fiets. Wat tijdens het klimmen bij mij wil voorkomen. Ik blijft
trainen ook dit jaar op vakantie naar Zwitserland maar mijn twijfels over de
ligfiets in de bergen blijven. De rest van het jaar snor ik weer zeer
plezierig door het Groninger land, geheel en al zonder bergen en of andere
verhogingen.

peter braspenning
http://www.iaf.nl/Users/Pebra
een 'gewone' fiets heet toch echt bukfiets