Re: kettingbuis / benen en hartslag

> In verband met het bouwen van een tweede ligfiets de volgende vraag:
> Heeft iemand misschien ervaring met het gebruiken van tyleen buis als kettingbuis? Ik zag
> laatst een buis van dit materiaal, en het lijkt verdacht veel op de buis die gebruikt wordt
> bij andere ligfietsen. Als er normaal geen tyleen wordt gebruikt, wat dan wel?

Waarschijnlijk is dit PE poly ethyleen.
De nadelen die wij destijds ondervonden zijn de maatvoering. De in de
handel verkijgbare maten zijn net iets te groot en net iets te klein.
PE slangen maken meer geluid en slijten sneller.

De slangen die tegenwoordig op de ligfietsen worden gebruikt zijn van
Nylon. Nylon is een matriaal met goed smerende eigenschappen. Er is een
maat waar de ketting precies mooi in past. en het is stiller dan de PE
slangen.

De Nylon slangen zijn wel duurder om de volgende reden:
Het is een duurder matriaal.
De slangen worden speciaal voor ons op rechte lengte's gemaakt, normaal
wordt deze slang op rol geleverd en is zeer moeilijk recht te krijgen,
ditzelfde geld ook voor de PE slang.

Benen   /   hartslag   /   bergen

Om even in te haken over dit onderwerp.
Er zijn ongeveer 2 jaar geleden door Guus vd Beek (hoofdredacteur blad
FIETS) diverse metingen op een home trainer vericht naar het leveren van
energie in diverse ligfiets houdingen. Dat wil zeggen onder diverse
lighoeken en met verschillende zit/trapashoogte verhoudingen. Zijn
uitkomst was: Als je maar lang genoeg traint in een bepaalde houding dan
zijn de verschillen niet meetbaar.

Er zijn nog steeds mensen die denken dat je met een bukfiets beter kan
klimmen als je op de pedalen gaat staan. Het is zo dat je tijdelijk meer
kracht kan leveren maar hiervoor gebruik je wel veel meer energie, je
moet met je armen harder aan je stuur gaan trekken als je meer kracht
met je benen wil leveren. voor 20 procent meer kracht op je trappers
moet je dus grofweg 40 procent meer energie leveren omdat je armen het
ook niet voor niks doen.

Tevens zijn er mensen die denken dat bloed aleen maar omhoog moet maar
vergeten dat het bloed ook eerst omlaag gaat. Anders gezegd je
bloedvaten stelsel is een gesloten systeem, het bloed moet rond gepompt
worden en het maak hierbij niet uit of de motor onder in het syteem,
boven in het syteem of op dezelfde hoogte zit. wel is de bloeddruk in je
benen iets anders waneer je gaat liggen of staan(door de zwaartekracht).

Ik denk nog steeds dat het kunnen klimmen met een ligfiets tussen de
oren zit en niet in de benen. Ik hoor van klanten zowel verhalen dat ze
beter kunnen klimmen met hun ligfiets als andersom.
Wel is het zo dat ligfietsen over het algemeen zo'n 5 tot zelfs 10 kilo
zwaarder zijn dan een licht racefietsje en dat zul je zeker kunnen
merken.

Groeten Andre Vrielink