Re: benen en hartslag

In <350F8223.1A4A at wxs.nl>,
 op 03/18/98 om 09:14 AM, schreef  Andre Vrielink <flevobike at wxs.nl> :

knip

>Benen   /   hartslag   /   bergen

>Tevens zijn er mensen die denken dat bloed aleen maar omhoog moet maar
>vergeten dat het bloed ook eerst omlaag gaat. Anders gezegd je bloedvaten
>stelsel is een gesloten systeem, het bloed moet rond gepompt worden en
>het maak hierbij niet uit of de motor onder in het syteem, boven in het
>syteem of op dezelfde hoogte zit. wel is de bloeddruk in je benen iets
>anders waneer je gaat liggen of staan(door de zwaartekracht).

Ik las in Scientific American (sept 1997) in een verhaal over
fiets-aangedreven vliegtuigen dat daarin de bestuurder/aandrijver zo
geplaatst is dat het hart hoger dan de benen zit, met als argument dat dit
efficienter zou zijn (en opweegt tegen het nadeel van een groter frontaal
oppervlak)

Groet,

--
Arnold Kester