Re: kettingbuis / benen en hartslag

> Tevens zijn er mensen die denken dat bloed aleen maar omhoog moet maar
> vergeten dat het bloed ook eerst omlaag gaat. Anders gezegd je
> bloedvaten stelsel is een gesloten systeem, het bloed moet rond gepompt
> worden en het maak hierbij niet uit of de motor onder in het syteem,
> boven in het syteem of op dezelfde hoogte zit. wel is de bloeddruk in je
> benen iets anders waneer je gaat liggen of staan(door de zwaartekracht).

Het is mogelijk nog ingewikkelder, voorzover ik mijn
colleges cardiovasculaire fysiologie weet te herinneren. Het
hart is immers niet zomaar een stationaire pomp. Als het
hart meer gevuld raakt - zoals bijvoorbeeld bij in inademing
waarbij de verlaagde druk in de borstholte ook zorgt voor
een extra toevloed van bloed naar het hart - veroorzaakt de
toegenomen vulling van het hart een sterkere contractie van
de hartspier (sommige mensen voelen dan ook bij een diepe
inademing een duidelijke harteklop). Hemodynamische
veranderingen maar ook momentane aanpassingen van het
autonome zenuwstelsel doen bloeddruk en circulatiesnelheid
beinvloeden. Maar het is niet geheel mijn vak. Als er
concrete vragen zijn wil ik met plezier eens een cardioloog
hier uit huis vragen om een begrijpelijk antwoord.

Ben

Ben J.M. van de Wetering, MD, PhD       Tel *31-(0)10-4635871
Dept of Psychiatry                      Fax *31-(0)10-4635867
Un. Hospital Rotterdam-Dijkzigt
PO BOX 2040
3000 CA Rotterdam
The Netherlands