Re: Ligfiets klimmen voor beginners

> From: "peter braspenning" <p.g.a.braspenning at iaf.nl>
> Subject: Re: Ligfiets klimmen voor beginners
>
> Na achter een volgens  de Vogezen, Ardennen, en Alpen op de ligfiets gedaan
> te hebben en meer dan 10.000km op een ligfiets afgelegd te hebben, blijf ik
> klimmen met een ligfiets minder snel en moeizamer vinden als het klimmen met
> een jawel een bukfiets. Wat doe ik fout, of ligt het er nu echt aan dat je
> op een bukfiets op de pedalen kunt gaan staan wat met een ligfiets zelf na
> jaren oefenen nog steeds niet lukt.

Op de pedalen staan is me ooit gelukt met een hoge M5, toen een
automobilist het benzinestation uitreed zonder uit te kijken... ik reed
net 40 en heb om af te remmen een meter of 6 op m'n voorwiel afgelegd.
Ik had iets te hard geremd, want de verantwoordelijke automobilist kwam
er helaas zonder diepe kras in de lak vanaf.

Voor wat betreft het klimmen heb je inderdaad gelijk; vooral in
haardspeldbochten heb je het nadeel dat je niet op de pedalen kunt gaan
staan. Mijn ervaring is dat bij klimmen op makkelijke trajecten (tot 8%,
geen scherpe bochten) de ligfiets even snel is omdat je je
trapfrequentie hoog kunt houden. Bij zwaardere beklimmingen (8 - 20%,
met haarspeldbochten) ben je in het nadeel omdat je door je starre
lighouding niet 'alles uit de kast kunt halen'. De aanwezigheid van
bagage speelt natuurlijk ook een belangrijke rol, omdat dit het verschil
kan maken tussen moeizaam klimmen en 'naar boven fietsen'.

Over de hele vakantie genomen ben je echter duidelijk makkelijker af
omdat de ligfiets zich in afdalingen en vlakkere stukken van zijn betere
kant laat zien. Ik ben in de afdaling wielrenners alsnog
voorbijgescheurd die in de klim van mij weg reden.

Maar het grootste ligfietsvoordeel haal je in de heuvels. Ik weet niet
of je op weg naar de Alpen wel eens provinciale wegen hebt gereden die
heuvel-op-heuvel-af rechtdoor gaan, zoniet dan moet je dat voor de gein
eens proberen... als je 't slim aanpakt laat je bukfietsers op dit soort
wegen met het grootste gemak ver achter je.

Dit is het geheim:

Door bovenop de heuvel flink aan te zetten in het zwaarste verzet, kun
je in de afdaling je snelheid op laten lopen tot rond de 70 km/u, zodat
je op 2/3 van de volgende heuvel pas begint met klimmen. Een racefietser
komt niet ver boven de 50 uit, en moet dus op 1/3 van de helling al naar
het kleine verzet schakelen! Als je commandeurs hebt waarmee je in een
snelle beweging van groot naar klein verzet kunt schakelen, kun je het
klimmen nog langer uitstellen door op het middelste stuk van de helling
nog een paar rake klappen te geven in het zware verzet. Voor de
bukfietser (die achter je demarreert om je te vertellen dat je niet met
een amateurrenner moet spotten) ben je dan bij de volgende heuvel al uit
het zicht verdwenen. Je kunt dit ook lang volhouden, want de energie die
je in de sprintjes steekt spaar je weer uit doordat je minder klimt. Het
spreekt voor zich dat je wel op moet passen bij hobbels, bruggetjes of
kruispunten als je ze met 70 km/u passeert.

Heb je overigens die automobilisten in Frankrijk al meegemaakt, die
kunnen je soms vreselijk snijden omdat ze niet verwachten dat je sneller
dan een racefietser rijdt. Of misschien denken ze zelfs dat ze het recht
ertoe hebben, daar lijkt het af en toe wel op. Alleen bij snelheden rond
de 90 km/u merk je dat Franse automobilisten echt rekening met je gaan
houden.

> Ik blijf trainen ook dit jaar op vakantie naar Zwitserland maar mijn twijfels
> over de ligfiets in de bergen blijven. De rest van het jaar snor ik weer zeer
> plezierig door het Groninger land, geheel en al zonder bergen en of andere
> verhogingen.

Begin je de vakantie in Nederland, of neem je de fiets per auto of trein
mee?

Als je eerst een weekje (met bepakking) naar Zwitserland fietst rij je
vooraf 1000 km op een afwisselende route (station Maastricht - Ardennen
- Vogezen - Rheinland). Als je vervolgens in Zwitserland de bepakking
van je fiets haalt, lijken de cols een stuk lichter.

Hoi!

Ben.