Re: Snelheidsmeter

Chris Teuben vroeg zich af:
>Mag dit wel? Hiermee verander je de weerstand van het draadje en ik ben er
>niet zeker van of deze weerstand door de meter gebruikt wordt...

Dit is al vaker besproken...
Met uitzondering van een paar exoten werken fietscomputers met een
simpele microswitch, een dun glazen buisje met daarin twee ijzeren
veertjes die zich tot elkaar aangetrokken gaan voelen als er een
magneet in de buurt komt. Wat je fietscomputer detecteert is dus geen
puls, maar slechts het sluiten van een schakelaar. Dat is doorgaans
niet erg kritisch, en dus ook weinig gevoelig voor een paar meter
extra snoer ertussen. Wil je zekerheid voordat je gaat knippen,
pak dan het computertje los in de hand, en probeer met diverse
weerstandjes sluiting te maken tussen beide contactjes. Je ziet dan
gauw genoeg of 'ie erop reageert.

Marcel (zelf met 2m speakerdraad een opnemer in elkaar geflanst
        voor een gevonden fietscompu).

/`|,\  Marcel Wijkstra         marcel at lostcity.nl
\ | /  Lost Boys interactive       +31-20-4203371