Naven en stoeltjes

Best mede-ligfietsgeinteresseerden,

Ik ben samen met m'n broer bezig met de bouw van een ligfiets. (Qua
model ergens tussen de M5 Street Legal en de Flevobike Fifty Fifty, met
onderstuur). We zijn er wat de afmontage betreft nog niet helemaal uit.
Daarom wil ik een paar vraagjes stellen. Sommige vragen (over prijzen)
had ik net zo goed rechtstreeks naar Flevobike kunnen sturen, maar ik
neem aan dat zij ook zijn aangesloten bij deze maillist en m'n vraagjes
kunnen ook best interessant zijn voor andere lezers.

Op de eerste plaats zou ik wat willen weten over remmen. Als voorrem
zaten we te denken aan een schijfrem en als achterrem aan V-brakes. Deze
laatste zijn voor de montage nog al lastig omdat er dan montagepunten op
de juiste plek op de achtervork aangebacht moeten worden. Wat ik me nu
afvroeg is of een trommelrem als achterrem ook voldoet (ik weet dat men
in de begintijd van de mountainbike daar ook mee heeft geŽxperimenteerd,
maar dat die in de bergen veel te warm liepen) en zo ja of er naven in
de handel zijn voor zowel trommelrem als naafversnelling als
dirailleurversnelling. De naaf die wij wilden gebruiken was namelijk een
Sachs naaf voor naaf- en dirailleurversnelling. Ik zou ook graag willen
weten wat zo'n naaf dan zou kosten.

Als tweede zou ik willen weten wat het stoeltje van de Flevobike Fifty
Fifty kost.

Als laatste zou ik willen weten wat een hydrolische veercylinder als
toegepast op de Flevobike Fifty Fifty kost. Ik las namelijk in de HPV
Nieuws 6-97 dat een veerrubber zoals wij die wilden toepassen toch
resonantie oplevert.

Groeten Harm Lammers