Re: Naven en stoeltjes

---knip---
> [...]
> laatste zijn voor de montage nog al lastig omdat er dan montagepunten op
> de juiste plek op de achtervork aangebacht moeten worden. Wat ik me nu
> afvroeg is of een trommelrem als achterrem ook voldoet (ik weet dat men
> in de begintijd van de mountainbike daar ook mee heeft geŽxperimenteerd,
> maar dat die in de bergen veel te warm liepen) en zo ja of er naven in
> de handel zijn voor zowel trommelrem als naafversnelling als
> dirailleurversnelling. De naaf die wij wilden gebruiken was namelijk een
> Sachs naaf voor naaf- en dirailleurversnelling. Ik zou ook graag willen

Kort samen gevat heb je wat remmen betrefd de volgende mogelijkheden:
Trommelrem, schijfrem, nexus rollerbrake, Cantilever rem, V-brake's,
magura rem en er zijn nog wel een paar mogelijkheden maar dit zijn
tegnwoordig wel de meest gebruikte.
Voor bijna al deze remmen heb je wel een speciaal bevestegingspunt nodig
in het geval van een trommel of rollerbrake is dit een simpel lipje en
het geval van de rest is dit een specialer bevestegingspunt.
Er zijn wel verschillende naven leverbaar met ingebouwde trommelrem.
Een andere betaalbare mogelijkheid zijn de Rollerbrake's van Nexus.
even wat prijzen.
Nexus 4 speed naaf incl. Rollerbrake remhendel en shifter Fl. 275,-
Nexus 7 speed naaf incl. Rollerbrake remhandel en shifter Fl. 400,-
Nexus 7 speed cassettenaaf incl. Rollerbr. + hendel + shifter Fl. 115,-
cassette t.b.v. 7 speed cassettenaaf Fl. 60,-
Sachs Schijfrem set Fl. 375,-
Sachs voornaaf t.b.v. schijfrem Fl. 125,-
Sachs 3x7 Quarts naaf t.b.v. schijfrem Fl. 250,-
Sachs Voornaaf met trommel Fl. 125,-

> Als tweede zou ik willen weten wat het stoeltje van de Flevobike Fifty
> Fifty kost.
Het stoeltje van de Fifty-Fifty is momenteel in 2 maten leverbaar een
normale en een XL de prijs van deze stoeltjes is Fl. 195,- (235,- compl.
met schuim en rand)

> Als laatste zou ik willen weten wat een hydrolische veercylinder als
> toegepast op de Flevobike Fifty Fifty kost. Ik las namelijk in de HPV
> Nieuws 6-97 dat een veerrubber zoals wij die wilden toepassen toch
> resonantie oplevert.
Het veerelement van de Fifty-Fifty kost Fl. 200,-
Een veerrubber is veel goedkoper en vraagt minder onderhoud maar veert
inderdaad ook minder goed dan een hydro gedempte veer.

Groeten Andre Vrielink