ligfiets-vliegtuigbagage

Ik lees al een tijd met veel plezier jullie ligfietservaringen.
Zelf fiets ik dagelijks al ongeveer 3 jaar op een Challenge cirrus: voor
woon-werkverkeer (Rijswijk-Den Haag) maar ook voor vakantie-tochten, tot
nu toe alleen in Nederland.

Wie van jullie heeft ervaring met het meenemen van een ligfiets in een
vliegtuig?
Deze zomer wil ik weer naar Ierland, maar: ter plekke een fiets huren
terwijl je zelf een comfortabele fiets thuis hebt staan waar je nooit
zadelpijn op krijgt, ... dat moet toch anders kunnen.

Op Schiphol kun je een fietsdoos kopen, maar die is natuurlijk afgestemd
op een rechtop-fiets. Heeft iemand tips voor mij hoe je de fiets het
beste kan verpakken, zodat ie met zo min mogelijk kans op beschadiging
overkomt? Wel is mij door Ierse vrienden al aangeraden om te kiezen voor
de wat grotere vliegvelden (Belfast en Dublin) en niet voor de kleinere
vliegvelden. Zij dachten dat het problemen zou geven om met een
dergelijke fiets een transfervlucht te maken, met de kleinere
vliegtuigen die voor binnenlandse vluchten, vanaf Belfast en Dublin,
gebruikt worden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten, Heidi Boer.