Re: trommelremmen op Challenge Wizard Forens

> Date:          Tue, 20 Jan 1998 12:37:39 +0100
> To:            nlhpv at ford.il.fontys.nl
> From:          Marcel Wijkstra <marcel at lostcity.nl>
> Subject:       Re: trommelremmen op Challenge Wizard Forens

> Trommelremmen kunnen weliswaar heet worden, maar daar zijn ze in principe ook
> op gebouwd. Dit in tegenstelling tot de banden die om je velgen liggen.
~~knip~~

Hele goeie opmerking!! En bij mountainbike wedstrijden zijn er twee
hele belangrijke faktoren die meetellen:
-Het niet onvermijdbare meergewicht, en de snellere
verwisselbaarheid. Fanatiekelingen (oeps) beweren dat de
doseerbaarheid van V-brakes beter is als je op je voorwiel staat te
stuiteren. Voordat we dat een ligfiets zien doen.............
Het grootste euvel bij trommelremmen is de ongelovelijke herrie die
ze kunnen produceren,( dan is in vorm slijpen vaak de enige remedie
buiten vervangen) en achterstallig onderhoud. De slijtagerommel
(lekker onzichtbaar) is er meestal de oorzaak van als ze niet goed
functioneren!! Snellere slijtage van de draaipunten en inslijten van
de blokken en trommel is dan het gevolg. In ons vlakke polderlandje
laat je dat lekker 15 jaar zitten. Geen probleem!
Zorg dat je een aluminium naaf hebt met gesloten wiellagers en nieuwe
(of nagekeken goede gebruikte) en laat ze lekker heet worden, dat is
in elk geval geen probleem. Probeer de trommels van een brom-
motorfiets of auto na een ritje van 10 minuten blokjes rijden maar
eens vast te pakken!! (wel blaarzalf bij de hand houden)

>Na een lange afdaling hadden ze roodgloeiende en tikkende
>trommelremmen, maar ik heb niets gelezen over blijvende schade.

Dat denk ik ook niet. Ik ben in Frankrijk heel wat heuvels afgesjeesd
met V-brakes en dat was geen enkel probleem, totdat ik door een fikse
regenbui overvallen werd tijdens  een afdaling  (met bochtjes die
geen naam mochten hebben) door zo'n heerlijk landschapperig dalletje
met S-bochtje aan 't eind  Die stond wel vol met water !!
Afremmen met die natte velgen was er niet meer bij!! Ik heb lang in
de berm na kunnen denken waarom ik zoveel geld had uitgegeven aan
dure remmen!
Voor de optimistische V-brake gebruikers : Ik weet het!
In uitzonderlijke situaties helpt niets meer, maar nadat ik een
(gebruikte) gazelle trommel in mijn wiel gevlochten had, stop ik
waneer ik dat wil!! Nat of niet!

Veel rij en remplezier en succes bij je zoektocht.

                "STAY AHEAD AND LOVE IT !!!!!"

Boy Bakhuys sends his recumbently greetings.......