Re: trommelremmen op Challenge Wizard Forens

boy & renee wrote:
> Zorg dat je een aluminium naaf hebt met gesloten wiellagers en nieuwe
> (of nagekeken goede gebruikte) en laat ze lekker heet worden, dat is
> in elk geval geen probleem. Probeer de trommels van een brom-
> motorfiets of auto na een ritje van 10 minuten blokjes rijden maar
> eens vast te pakken!! (wel blaarzalf bij de hand houden)

  enzovoorts

Ik ben zelf (samen met m'n broer) een ligfiets aan het bouwen en wij
zijn er over de remmen
nog niet helemaal uit. Eerst wilden wij voor en achter V-brakes zetten.
Die zijn volgens
jullie verhaal het geld niet waard.
Als voorrem waren we al op het idee gekomen om er een schijfrem op te
zetten (als je remt
beweegt je massa naar voren, dus komt de grootste kracht op je voorwiel
te liggen, dus is
de voorrem het belangrijkst), over de achterrem waren we er nog niet
helemaal uit, maar een
schijfrem is in iedergeval te duur. We willen een 3x7 naaf gebruiken
zodat we geen triple
kettingblad voor nodig hebben (en geen derailleur voor). We hebben al
wat navraag gedaan
naar de verkrijgbaarheid van 3x7 naven met trommelrem (een vriend van
mij heeft nog een
oude Roeland staan en die heeft volgens mij zo'n naaf) en we kregen van
Siepman te horen
dat Sachs een 2x7 naaf met trommelrem leverde. Mijn broer heeft ook nog
gebeld naar Sturmey
Archer en die hadden volgens mij een 3x7 naaf met trommelrem in hun
assortiment.
Het enige waar wij nog mee zaten was of zo'n trommelrem wel geschikt was
voor in de bergen.
Volgens jullie verhaal zou dat moeten kunnen (zowiso vangt de voorrem de
grootste kracht op
en is dus ook het gevoeligst voor oververhitting).
Ik heb echter een maar. Wij hebben afgelopen zomer een keer een noodstop
langs de weg
gemaakt met een auto omdat de remmen gingen roken (en stinken). Dit was
op een klein weg-
getje in Oostenrijk (de auto was een Nissan Micra, waar we met z'n
vijven in zaten,
misschien wel een beetje zwaar geladen). Ik wil hier alleen maar mee
zeggen dat auto's met
trommelremmen dat probleem ook kennen!
Er is trouwens wel een manier om te zorgen dat je remmen niet te heet
worden: door gewoon
niet constant te remmen, maar met stoten en jezelf op rechte stukken te
laten gaan en vlak
voor een bocht pas te remmen.

groeten, Harm Lammers die een ligfiets aan het bouwen is.

P.S. Kan iemand mij zeggen waar zo'n Sturmey Archer 3x7 trommelremnaaf
te krijgen is en zo
     ja, hoeveel die kost? Bij voorbaat dank.