Re: trommelremmen op Challenge Wizard Forens

At 22:39 21-1-98 +0100, you wrote:

> [...]
>beweegt je massa naar voren, dus komt de grootste kracht op je voorwiel
>te liggen, dus is
>de voorrem het belangrijkst), over de achterrem waren we er nog niet
>helemaal uit, maar een
>schijfrem is in iedergeval te duur.

>en is dus ook het gevoeligst voor oververhitting).
>Ik heb echter een maar. Wij hebben afgelopen zomer een keer een noodstop
>langs de weg
>gemaakt met een auto omdat de remmen gingen roken (en stinken). Dit was
> Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat auto's met trommelremmen dat
probleem > ook kennen!
Het te heet worden van autoremmen is vooral een probleem als de remolie van
het hydraulisce systeem gaat koken, en er gasvorming in de leidingen ontstaat.
die gasbellen druk je dan in, met het gevolg dat je pedaal op de bodem
staat, terwijl je niet meer remt. Bij kabel bediende remmen ontstaat dit
probleem niet en gaat het alleen maar stinken, maar de remwerking blijft
behouden
>Er is trouwens wel een manier om te zorgen dat je remmen niet te heet
>worden: door gewoon
>niet constant te remmen, maar met stoten en jezelf op rechte stukken te
>laten gaan en vlak voor een bocht pas te remmen.
dit is dus vooral van belang voor hydraulische remmen.
komt het probleem van oververhitting trouwens ook voor bij manguras of wordt
de warmte meer afgevoerd naar de velg, zodat je eerder moet vrezen voor je band
 Trouwens werden trommelremmen van race motoren in de jaren zestig doorboord
voor een betere koeling en bovendien voorzien van koelkappen die de rijwind
in de trommel blaast.
wel bij regen afsluiten die gaten.
kijk maar eens op http://www.din.or.jp/~hideo-w/museum/yamrd56/yamrd56.html
Pytrik, die ook nogsteeds niet klaar is met zijn project, Heideman