Re: alleweder banden

Gerrit Polder wrote:

> Het onderwerp is al vele malen aan bod geweest hier, maar de vraag die ik nu
> heb is nog niet expliciet aan de orde geweest.
>
> Tot mijn grote schrik zag ik gisteren orange vlekken op de voorbanden van
> mijn alleweder.
> Volgens flevobike komt er na de orange laag nog een zwarte, en ik zou er nog
> 100 km op
> kunnen rijden, maar dat ze versleten zijn is duidelijk.
>
> Het zijn Monte Carlo DD banden en ik heb er nog maar 3500 km op zitten.
> Ik ben heel benieuwd wat de ervaring is van andere alleweder rijders.
> [...]

Mijn ervaringen met de Monte Carlo DD zijn ook niet best.
Ik rij met de alleweder 40 km woon/werk verkeer per dag
het hele jaar door.
Ruim 2 jaar geleden begonnen met de gewone Monte Carlo.
Hier reed ik +/- 3000 km mee.
Door het grote aantal lekke banden toen, 12 maal in 3 maanden,
naar Vredestein gemailed en het probleem voorgelegd.
Het antwoord was: Deze banden zijn eigelijk bedoeld voor een
kinderfietsje en niet geschikt voor ligfietsen. Maar ze waren bezig met
een nieuw type. De Monte Carlo DD dus.
Ondertussen was ik overgestapt op goedkope Halfords bandjes van Fl.
14.95
Deze gaan ongeveer 2500 km mee en ik reed er minder vaak lek mee.
Toen de Monte Carlo DD uitkwam onmiddelijk een stel aangeschaft en
gemonteerd.
Wat opviel was, weinig lekke banden maar na ongeveer 1500 km de bekende
oranje vlekken, inderdaad binnen 100 km versleten
Hierover een brief naar Vredestein gestuurd, echter geen respons.
Ik rij nu maar weer op de Halfords bandjes.
Over het grote aantal lekke banden het volgende:
Doordat ik in 3 ploegendienst werk rij ik 75% van de tijd in het donker.
Lek rijden doe je altijd in het donker als het regent of als het vriest.
Hierdoor zie je niet de kleine glas splinterjes die door je band drukken
en geheid na het wisselen van de binnenband rij je binnen 3 km weer lek.
Nu rij ik altijd met een reserve buitenband die gelijk mee verwisseld
wordt.

Ben Wiggers