Re: Lassen en kledij.

Andre de Boer wrote:

> ----------

-knip-

Vooral bij MIG en TIG lassen loop je niet snel risico op enge brandwonden enzo. Ik draag
meestal kleren van katoen of wol, dit brandt niet onmiddelijk weg als er een vonk in
slaagt iets in brand te zetten. Sommige synthetische stoffen zijn wat dat betreft
gevaarlijker. Mijn ervaring is dat je meer moet letten op de omgeving. Als je met die
duistere laskap voor je neus een potje staat te lassen, ontgaat het je een beetje wat er
zoal in je omgeving plaatsvindt. Als je vervolgens je verse lasrups wilt gaan bekijken
kan het voorkomen dat je omgeving in de hens blijkt te staan. Dat wil zeggen: als je zo
dom was poetslappen en andere brandbare stoffen te laten slingeren. Nog spectaculairder
zijn die aardige ontploffingen van plastic literflessen met wasbenzine en terpentine
enzo.
Maar wat betreft kleding: ik heb het een keer gehad dat mijn overall in de fik ging
(tijdens nogal heftig haaks slijpen, niet eens met lassen dus). Dat voel je in eerste
instantie als een snel warmer wordende plek. Kortom: leg je gereedschap neer en sla de
vlammen simpel uit of gooi een emmer water over je heen, die je natuurlijk binnen
handbereik hebt. Uiteraard waak je ervoor daarbij het water in aanraking te laten komen
met elektrische gereedschappen.

Verdere kledij: handschoenen. Draag ik nooit.
Wel slim: dichte schoenen. Een lasvonk in je open schoenen is erg onaangenaam. Bovendien
schrik je ervan en zo verknal je die prachtige lasrups.

Verder neem ik zelf geen extra maatregelen.

Groeten,

Danny.