Re: snelheidsmonsters

>  Overigens heb ik een hekel
>
> Helemaal gelijk... Op een klein puntje na: hoe meest efficient is een
> bukfiets **in vergelijking met een ligfiets**??
>
> Groetjes Ludger
>
> 'Rechtopfiets' beter? 'Diamantframe'? 'normale fiets'?

Volgens mij deed Marcel Wijkstra een maand geleden een poging om fietsen
te categoriseren (of was dat in nl.fiets?).
Daarbij kwamen termen als 'dikke banden fiets' en 'omafiets' voor.
Het was ook allemaal niet helemaal serieus bedoeld (of wel?).

Als je "ligfietsen" met "fietsen-waarop-je-niet-ligt" vergelijkt, dan heb
je bij de 'gewone' fietsen:
-gewone 'stads'fietsen
-racefietsen
-randonneurs
-ATB's

(LET OP: Dit is geen poging tot een categorisatie van fietsen, maar even
         wat termen waarvan ik denk dat iedereen ze wel begrijpt)

En aan de kant van de ligfietsen heb je ook
-woon-werk-verkeer-fietsen
-racers
-andere....?

Het vergelijken van een 'ligfiets' met een 'bukfiets' is dus net zoiets
als het vergelijken van appelen met peren. Zowel een ligfiets als een
'gewone' fiets kan bedoeld zijn om te racen, maar ook om je van je huis
naar je werk te verplaatsen.
(Maar een ligvariant voor hetzelfde gebruik is wel comfortabeler en sneller!)

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven