Re: snelheidsmonsters

>In de laatste periodiek van het blad FIETS is een grafiek
>opgenomen die de relatie aangeeft tussen het geleverde vermogen
>en de snelheid van de diverse soorten fietsen.

Ik heb het grafiekje even bestudeerd, maar daar schrok ik toch wel even
van. De snelheden die je moet kunnen halen bij slechts 100 W zijn
ongeloofelijk. Ik bel zelf niet zo'n sterke fietser maar ik dacht altijd
dat ik ongeveer 200 W kon leveren als duurvermogen. In ieder geval was dat
op de testroller geen enkel probleem. Maar volgens de tabel moest ik dan
(uit mijn hoofd voor ongestroomljnde ligfiets) tegen de veertig kunnen
halen. Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk als ik op mijn teller een
kruissnelheid rij van 33 km/uur. Er is vermeld dat in de berekening de
wrijving van de schakels of iets dergelijks is weggelaten, maar dat dat
maximaal 1 % kan zijn.

Hebben meer mensen deze tabel bestudeerd? En hebben die geen vraagtekens
erbij gezet? Of ben ik inderdaad zo'n watje dat ik maar 87,3 W kan trappen?

 Overigens heb ik een hekel
>aan de term "bukfiets" We moeten ons als ligfietsers niet verlagen tot hun
>niveau! Immers het blijft de meest efficiente manier van verplaatsen:
>schoon en zuinig.

Ik vind het een briljante term, hiermee kan je heel eenvoudig een grove
indeling maken van het rendament van de fietser en zijn toepassing, dus
houden zo!! Sta-, buk- en ligfiets.

Groetjes Patrick Nootebos,

PS. ik bedenk me net dat een vouwfiets dan wel heel lastig rijden is :-)

 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN