Re: snelheidsmonsters

At 16:50 6-10-1997 +0200, you wrote:

>Ik heb het grafiekje even bestudeerd, maar daar schrok ik toch wel even
>van. De snelheden die je moet kunnen halen bij slechts 100 W zijn
>ongeloofelijk. Ik bel zelf niet zo'n sterke fietser maar ik dacht altijd
>dat ik ongeveer 200 W kon leveren als duurvermogen. In ieder geval was dat
>op de testroller geen enkel probleem. Maar volgens de tabel moest ik dan
>(uit mijn hoofd voor ongestroomljnde ligfiets) tegen de veertig kunnen
>halen. Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk als ik op mijn teller een
>kruissnelheid rij van 33 km/uur. Er is vermeld dat in de berekening de
> [...]

Ik heb de tabel niet bestudeerd maar vermoed dat de metingen zijn gedaan
bij windstil weer. Aangezien de luchtwrijving het grootste deel van het
door jouw geleverde vermogen 'opeet' heb je bij een kruissnelheid van
33km/uur en een tegenwind die waait met een snelheid van 7km/uur ongeveer
net zo veel vermogen nodig als voor 40 km/uur bij windstil weer.

Groeten,
Marcel Schoen.