ketting breuk

Een paar dagen geleden wilde ik met m'n Blue Glide wegfietsen en na wat
 gekraak was m'n ketting gebroken, gelukkig was er een fietsenmaker in de buurt.
Maar vandaag was het weer raak, niet dat de ketting brak, maar ik zag wel dat er een schakeltje kapot was.
Wie heeft er meer ervaring met gebroken kettingen, komen ze vaker voor dan bij een gewone fiets, wie weet wat je er tegen kunt doen (preventie) etc. etc. want ik baal er vreselijk van. Het is zo heerlijk fietsen maar dit....
Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken.
Ferdinand van Nispen