Re: ketting breuk

Siem schreef:

> Ik heb nog nooit een gebroken ketting gehad en ik heb toch aardig wat
> kilometers gefietst (op bukfietsen). Maar de kettingpons zit wel in
> mijn tasje met reparatiespullen, dus als ie breekt, is hij in 5
> minuten weer gerepareert; je krijgt er alleen wel ontzettend smerige
> handen van. Vandaar dat een paar huishoudhandschoenen eigenlijk ook
> in het gereedschaptasje thuishoren....

Ik heb ook zelf nog nooit een gebroken ketting gehad op mijn racefiets
of ATB maar heb wel altijd de kettingpons en een aantal 'kettingstiftjes'
in mijn zadeltasje. Ik heb hier afgelopen jaar toch weer 3 mensen mee
kunnen helpen (een halverwege een ATBtoertocht van 40 km, scheelde die
jongen toch weer 20 km lopen).
Op een racefiets kun je nog wel riskeren om een schakel te verwijderen
en het (half) uitgedraaide stiftje er weer terug in te draaien. Op de
ATB-ketting komen vaak zo'n grote krachten dat je dan toch een 'zwakke
schakel' hebt. Daarvoor is zo'n nieuw afbreek-kettingstiftje dan een
betere oplossing.
Om vieze handen te voorkomen heb ik een setje chirurgenhandschoenen bij me,
maar een stel plastic handschoenen van de benzinepomp doen het ook goed.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven