Re: ketting breuk

> Ze hebben mij verteld dat Shimano absoluut die stiftjes nodig heeft,
> terwijl je bij een Sachsketting de stiftjes er juist niet helemaal uit
> draait en weer netjes terug in duwt.
> Klopt dat?

Volgens mij is het principe van zowel Sachs als Shimano kettingen zodanig
dat het stiftje met een klempassing in de 'buiten'-schakel zit, waar het
'binnen'-schakel-busje vrij omheen draait. Bij het in en uit draaien van
zo'n stiftje in een klempassing treed er altijd wat slijtage op, waardoor
de klempassing een minder goed klemmende kwaliteit heeft. Ofwel je hebt
een zwakkere schakel in je ketting.
Die doordrukpinnetjes met afbreekpunt hebben aan de uiteinden wat dikkere
randen zodat ze een sterkere schakel opleveren.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven