geveerde voorvorken

Iemand vroeg informatie over geveerde voorvorken. Hierbij mijn
ervaringen.
Ik heb op mijn Challenge Wizzard (met 20" voorwiel) een Kangaroo
voorvork. Het dempende element hierin is ook een elastomeer. Ik ben
er zeer tevreden over. Ik neem veelal de kortste weg, door een
kuil dus. Ook verkeersdrempels zijn geen probleem tot ongeveer 33
km/u. Ze helpen echter niet tegen hoogfrequente trillingen; dus
achterstallig onderhoud merk je wel degelijk met hard opgepompte
banden.
Het onderhoud is nagenoeg nul: af en toe wat olie op de vorkpoten. De
oorspronkelijke rubbers (voor de vuilafscherming) waren overigens van
slechte kwaliteit. Die moesten binnen een jaar vervangen worden. Ik
heb daar toen Marazochi rubber hoezen voor gebruikt. Kangaroo levert
tegenwoordig hoezen van neopreen die zeer duurzaam zijn. Ik heb die
al thuis liggen, maar het is nog niet nodig om de huidige rubber
hoezen te vervangen.
Al met al is het enige nadeel de prijs.

Theo van Soest                         Department of Radiotherapy
                  0                    University Hospital Utrecht
 P.O.Box 85500, 3508 GA  Utrecht, The Netherlands
 E-mail: theo at radcl.ruu.nl  Phone:+31-30-2507143 Fax:+31-30-2581226