Re: ketting breuk

---Original Message-----
From: Siem Weel <sweel at worldonline.nl>
To: nlhpv at ford.il.fontys.nl <nlhpv at ford.il.fontys.nl>
Date: Wednesday, October 08, 1997 10:56 PM
Subject: Re: ketting breuk

Ha Ludger

Op  8 Oct 97, 16:48 uur, schreef Ludger Offerhaus over Re: ketting
breuk:

> Met min of meer gecontroleerd geweld dus.

Siem schreef.
#Als je kijkt naar de pennetjes die in een ketting zitten, dan zal je
#zien dat ze op de kop een deukje hebben. Volgens mij wordt dat er bij
#de fabricage ingedrukt, zodat de buitenkant van het pennetje iets
#optrompt en derhalve klemvast in de buitenste leden komt te zitten.

#Druk je die eruit met je kettingpons, dan gebeurt hetzelfde als met
#zo'n nieuw doordrukpennetje met afbreekpunt. Het gat wordt iets
#groter of het pennetje dunner.

#Tis een triviaal verhaal hoor, maar volgens mij maakt het weinig uit
#of je hetzelfde pennetje gebruikt of een zo'n nieuwe met afbreekpunt?
#Eigenlijk zou je een blanco pennetje erin moeten schuiven en dan met
#een speciale tang aan beide kanten een deukje in het pennetje moeten
#knijpen, zodat ie weer klemvast zit...

Mijn oplossing is het meenemen van een hamer en een spijker. Ketting op een
stevige ondergrond, klap met hamer en spijker op de ene en op de ander kant.
Spijker onder en hamer boven.

Groeten peter.