Re: ketting breuk

Ha Ludger

Op  8 Oct 97, 16:48 uur, schreef Ludger Offerhaus over Re: ketting
breuk:

> Met min of meer gecontroleerd geweld dus.

Dat snap ik, maar waarom zou je dan niet gewoon het pennetje
gebruiken wat er al inzit? Ik ben geen metaaldeskundige, maar als ik
een pennetje door een iets te klein gat moet duwen, dan wordt het gat
iets groter, het pennetje iets dunner of beide.

Als je kijkt naar de pennetjes die in een ketting zitten, dan zal je
zien dat ze op de kop een deukje hebben. Volgens mij wordt dat er bij
de fabricage ingedrukt, zodat de buitenkant van het pennetje iets
optrompt en derhalve klemvast in de buitenste leden komt te zitten.

Druk je die eruit met je kettingpons, dan gebeurt hetzelfde als met
zo'n nieuw doordrukpennetje met afbreekpunt. Het gat wordt iets
groter of het pennetje dunner.

Tis een triviaal verhaal hoor, maar volgens mij maakt het weinig uit
of je hetzelfde pennetje gebruikt of een zo'n nieuwe met afbreekpunt?
Eigenlijk zou je een blanco pennetje erin moeten schuiven en dan met
een speciale tang aan beide kanten een deukje in het pennetje moeten
knijpen, zodat ie weer klemvast zit...

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl