Re: Bukfiets

Ludger en Theo krabbelden:
#>>>'Rechtopfiets' beter? 'Diamantframe'? 'normale fiets'?

Diamantframe is een wel heel naar anglicisme... Ruitframe zou
ik het dan eerder noemen. N.B. Hoe noemt jouw buurman een
"gewoon" fietsframe?

#>>Waarom zou je het verschil tussen bukken in liggen niet uitdrukken in de
#>>geest van onze tijd?! Zelf gebruik ik altijd 'analoge' en 'digitale' fiets.
#>>Dan laat je beide in hun waarde en ben je toch duidelijk.
#>Mag ik hier even niets van snappen?

Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Bij een analoge fiets denk ik aan "ouderwetse" racefietsen met
buisverstellers, een digitale fiets is dan voorzien van (a) naafversnelling,
of (b) gripshift dan wel rapidfire.

#Digitaal is de belofte van nu en de toekomst.

Oeioeioei! Nooit van fuzzy logic gehoord? Van analoge computers?
En het schijnt dat Intel ook bezig is met schakelingen die verder
gaan dan 0 en 1 (nog wel digitaal, maar ik voorspel dat er over
10 jaar weer analoog gerekend gaat worden).

"Lig"fiets wordt door veel leken ook als negativisme gebruikt
(lui, slapen, &c.). Racefiets dekt de lading niet (want dat is
een lage racer ook, zoals terecht opgemerkt).
Nee, bukfiets is prima, eenduidig en bovendien vaak niet eens
negatief bedoeld.

Eigenlijk zou je, om het verschil tussen UCI-fiets en ligfiets
beter aan te geven, iets met de breedte van het zadel moeten
doen... Barkrukfiets versus fauteuilfiets? (de Denen schijnen het
dan ook een "sofacykel" (sp?) te noemen). Okee, de Relaxx wordt
dan wel een strandstoelfiets...

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-