Re: ketting breuk

Trage lage Gijs schreef:
#3 kettingen aan elkaar geklonken, geeft drie keer meer kans op ketting breuken?

Als ik deze draad zo volg, zijn er twee soorten gebroken kettingen:
(1) er breekt niks, maar er schiet een pennetje uit een schakeltje
(2) er breekt daadwerkelijk een schakeltje

Volgens mij is (1) best te voorkomen, als je maar netjes ponst.
Bij een nieuwe ketting zijn (volgens mij) alle pennetjes er
vanaf dezelfde kant ingedrukt in de fabriek. Dat betekent dat
ze er in omgekeerde richting ook weer iets gemakkelijker uit
zouden moeten gaan (dat gaat in ieder geval wel op voor
de 1/8" ketting met sluitschakel van de stadsfiets). Als je
da bij het ponsen consequent volhoudt, zitten aan 1 zijde van de
ketting alle pennetjes in elk geval stevig vast.

Op Theo Mols oude m5 had ik laatst echter last van (2), bij het
moeizaam een steile helling opfietsen. Gelukkig had ik een paar goede
remmen op dat ding gezet... Het bleek dat 1 plaatje van een schakeltje
bij het gaatje voor het pennetje was afgebroken. Aangezien het
breukvlak niet mooi glom, vermoed ik dat er al langer een scheurtje
heeft gezeten. In elk geval ga ik die ketting binnenkort eens goed
schoonmaken en inspecteren, want met een kettingpons valt zoiets dan
wel te repareren, je ketting wordt wel elke keer 2,54cm korter...

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-