Re: snelheidsmonsters

Niels schreef:
#Volgens mij deed Marcel Wijkstra een maand geleden een poging om fietsen
#te categoriseren (of was dat in nl.fiets?).

Iets langer geleden (6 mei alweer). Het was in nl.fiets, naar aanleiding
van een vraag naar het verschil tussen de dames- en de herenfiets.

#Daarbij kwamen termen als 'dikke banden fiets' en 'omafiets' voor.

Geen dikkebandenfiets, hoor, lees maar:

  Mijns inziens kom je er niet uit met de simpele categorisering "dames"
  en "heren". Ik stel het volgende voor:
  - damesfiets:   citybike met lage instap en rechte "boven"buis
  - vrouwenfiets: stadsfiets met lage instap en kromme "boven"buis, inclusief
                  fietstassen, trommelremmen en drie versnellingen
  - meisjesfiets: halleluja (opoefiets)
  - omafiets:     zie vrouwenfiets, maar dan met spiegeltje
  - herenfiets:   hybride of trekking-fiets
  - mannenfiets:  zwart gemoffelde dienstfiets, zonder versnellingen
  - jongensfiets: ATB met krantentassen
  - opafiets:     zie omafiets
  - opa&omafiets: tandem, ongeacht uitvoering
  - VUTterfiets:  racefiets (zonder granny gear)
  - machofiets:   ATB, volgeveerd, oversized

In het kader van deze lijst zou ik daaraan willen toevoegen:
- intellectuelenfiets: de ligfiets
- vakantiefiets:       de ligfiets
- forensenfiets:       de ligfiets

#Het was ook allemaal niet helemaal serieus bedoeld (of wel?).

'tuurlijk Wel! (of niet?)

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at wins.uva.nl
-