Re: Harder met SPD-pedalen?

> Is er ook iemand die SPD's op een FlevoRacer gebruikt en daar iets
> leuks over kan vertellen?

Jep.

> Is het prettiger voor je knieen?

Geen verschil, volgens mij. Voor je knien is goed afgestelde afstand
tussen trappas en zit meer van belang.

> Stuurt het bijvoorbeeld directer of vallen je voeten juist uit de
> koppeling als je een scherpe bocht instuurt?

Nee, sturen gaat duidelijk beter want je verliest nooit kontakt met
je trappas, dus je heeft altijd controle over waar je fiets naar toe
gaat (hoop ik ;-). Met SPD pedalen kunnen de schoenen enkele graden
draaien tot dat ze losklikken en dat is ruim voldoende voor de
stuurbeweging, ook voor de scherpste bochten.

Een andere reden voor SPD's is dat de Racer geen voorwielvering
heeft. Zonder 'clickies' kan een klap van een drempel je voeten
meteen van je pedalen halen, en dan heb je wel probleem van wege
bestuurbarheid. Op een Racer die te meer dan 50% met je benen
bestuurd word kan het soms onaangenaame gevolgen hebben als je voeten
onverwacht van de trappas loskomen.

Ten derde hoef je niet altijd op je trappas te duwen om je voeten op
de pedalen the houden, je kan je benen mooi ontspannen laten hangen.

En voor je snelheid is het ook van voordeel an je pedalen te kunnen
trekken. Het daraait duidelijk beter rond als je (bijna) de hele 360
graden van een omwenteling kracht kan zetten.

Groetjes,
Mark.

         __     O               __O               Mark Maier