Re: Harder met SPD-pedalen?

Alte de Boer (adeboer at nlr.nl) wrote on 09-10-1997 08:22:

>Kan iemand zich herinneren dat hij harder ging rijden nadat hij SPD-pedalen
>op zijn voortrapper had gebouwd?

(mijn ervaringen zijn op een flevobike, maar ik neem aan dat het voor een
racer nagenoeg gelijkaardig is)

Je kan met SPDs wel harder fietsen, maar in het gewone thuis/werk verkeer
merk ik dat niet direct. Wel kan je beter op snelheid blijven als het wat
moeilijker wordt (tegenwind, bergop).

>Stuurt het
>bijvoorbeeld directer of vallen je voeten juist uit de koppeling als je een
>scherpe bocht instuurt?

Het sturen zelf is niet zo verschillend, en met SPDs heb je toch wel wat
speling voor ze eruit schieten. Ik kan met de flevobike korter draaien
dan met een ondertrapper/bukfiets/... en mijn voeten blijven netjes
hangen. Het grote voordeel is echter dat je stuurgedrag stabieler wordt,
en dat je niet meer angstvallig kuilen en bulten (in ruime mate voorzien
op de belgische wegen) in de gaten moet houden. Het risico dat je de
controle over het stuur verliest is een pak kleiner.

Doen!
Peter.