Re: Bukfiets

Ha Ludger

Op  9 Oct 97, 16:54 uur, schreef Ludger Offerhaus over Re: Bukfiets:

> Ja, want de Hurri is mijn gewone fiets en mijn stadsfiets bezorgd
> mij ongewoon onprettige zadelpijn, dus iedereen die mij kent weet
> dan wat ik bedoel en daar gaat het toch om?!

Oke, ander voorstel. Het model van de 'bukfiets' is ooit uitgevonden
als het "Rover" model. Ergens in mijn homepage zit een link naar een
artikel over een comfort-fiets van mijn baas. Hij weet nog niet dat
dat op internet staat, vandaar dat ik er (nog) geen ruchtbaarheid aan
geef. Dat artikel staat in "De Ingenieur" van 13 augustus 1997
en daarin staat:

"... Na experimenten met twee, min of meer, even grote wielen en
kettingaandrijving kwam John Kemp Starley in 1884 met zijn ontwerp van
Rover veiligheidsfiets. Het ontwerp verrast door zijn eenvoud en
bruikbaarheid, maar vooral door de grote overeenkomst met de fiets die
wij nu kennen. Kemp Starley werd hiermee de vader van 'de moderne
fiets'. Merkwaardigerwijs verstomde de explosie van innovatie en
vernuft met de komst van de Rover-veiligheidsfiets. Het model werd
sindsdien wereldwijd klakkeloos door de fietsindustrie gekopieerd. De
fiets is ook vandaag de dag nog een voorbeeld van een typisch
negentiende-eeuws concept waaraan in principe weinig is veranderd."

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl
Home: http://www.worldonline.nl/~sweel/