Re: Harder met SPD-pedalen?

Alte de Boer wrote:

> Hoi,
>
> Kan iemand zich herinneren dat hij harder ging rijden nadat hij SPD-pedalen
> op zijn voortrapper had gebouwd? En kan die persoon zich nog een
> snelheidsverschil herinneren?

Hallo Alte,

Als frequent "bukfietsgebruiker" kan ik niet oordelen over het positieve effect van SPD pedalen op een
ligfiets. Wel kan ik melden dat ik sinds maart van dit jaar mijn triathlon/tijdritfiets heb uitgerust met de
zogenaamde TDP (three dimensional pedals) uitgerust met het SPD systeem. De trappers schuiven op de
assen heen en weer. Bij een tradionele fiets wil dit zeggen dat als de pedaal op de hoogste stand staat de
afstand tot de crank 1,5 cm kleiner is als wanneer de pedaal in de onderste stand staat. In feite is de
cirkelbeweging niet meer 100% vertikaal. Deze trappers heb ik zelf zeer uitgebreid getest. Mijn conclusies zijn
gepubliceerd in het tijdschrift Triathlon Sport, nummer 6 1997. Naast een prettiger gevoel bij het fietsen
ervaarde ik circa 3,5% meer rendement, goed voor gemiddeld 1 km per uur harder bij dezelfde inspanning. Na
enkele weken gebruik ervaarde ik een spiertoename aan de binnenkant van de dijbenen. Tot zover het positieve
geluid over deze pedalen. Van een ervaren wielrenner vernam ik dat zijn acceleratievermogen is verminderd sinds
het gebruik van de TDP pedalen.
Als lange afstandfietser (Parijs - Amsterdam in 1995) heb ik met deze pedalen afstanden gefietst van iets over
de 400 km met zeer positieve ervaringen.
Probeer na te gaan of er ligfietsers zijn met ervaringen in het gebruik van TDP.

met vriendelijke groet,

Michel Meerts