Re: Harder met SPD-pedalen?

als vervolg op de Three Dimensional Pedal...

> Goh, interessant. Kunnen de trappers trouwens vrij bewegen in het
> horizontale vlak of dicteert een of ander mechaniekje dat de afstand tot de
> crank bovenin verkleint? In beide gevallen kan ik me voorstellen dat het
> gebruik van die pedalen op een FlevoRacer problemen met zich meebrengt.
> Zoals je weet stuur je op zo'n fiets met je benen. Bij een vrije beweging
> van de trappers levert dat dus anderhalve centimeter stuurspeling op. Bij
> een gedicteerde beweging ga je vast enorm slingeren. Misschien valt aan dat
> laatste echter te wennen en kun je dat compenseren.

De pedalen worden door een nokmechanisme in hun beweging gedicteerd.
De kogeltjes van het lager in het pedaal liggen in een uitgefreesde baan
die als het ware scheef t.o.v. de as ligt. Ongeveer zo:

               |-----------------\--\--------------|
  Pedaal-as:   |                  \  \             |
               |-------------------\--\------------|
Ik heb er dit jaar op de fietsrai even op mogen proeffietsen en je
merkt eigenlijk nauwelijks dat je voeten op en neer gaan. Het schijnt
dat je hierdoor je beenspieren efficienter kunt gebruiken, de folder
had het over meer dan 10 % bij Bart Brentjens.
Op een flevobike of racer zou dat inderdaad tot slingeren kunnen lijden.

--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven