Re: Harder met SPD-pedalen?

Hoi Niels,

> (duidelijke uitleg over TDP's)

Ah, zo werken ze. Dus hun montage bepaalt wanneer de trapper het dichtst
bij de crank staat. Het lijkt me dat ze dan ook voor ligfietsen in het
algemeen bruikbaar zijn, waar je dat punt niet bovenin wilt leggen, maar
aan de kant van het zitje.

Zijn die dingen trouwens nog enigszins betaalbaar of zijn ze uitsluitend in
verguld titanium leverbaar?

Groeten,
Alte

> De kogeltjes van het lager in het pedaal liggen in een uitgefreesde baan
> die als het ware scheef t.o.v. de as ligt. Ongeveer zo:
>
>                |-----------------\--\--------------|
>   Pedaal-as:   |                  \  \             |
>                |-------------------\--\------------|
> Ik heb er dit jaar op de fietsrai even op mogen proeffietsen en je
> merkt eigenlijk nauwelijks dat je voeten op en neer gaan. Het schijnt
> dat je hierdoor je beenspieren efficienter kunt gebruiken, de folder
> had het over meer dan 10 % bij Bart Brentjens.
> Op een flevobike of racer zou dat inderdaad tot slingeren kunnen lijden.

> [...]

ir.  A.I. de Boer                    National Aerospace Laboratory NLR
Research engineer                               Electronics department
                              Electronics and instrumentation division
phone: +31 527 248316   PO box 153, 8300 AD Emmeloord, The Netherlands
fax  : +31 527 248210                                http://www.nlr.nl