Re: ligfietsen en triathlon (was: Re: Harder met SPD-pedalen?)

Ha Ludger

Op 15 Oct 97, 12:51 uur, schreef Ludger Offerhaus over Re: ligfietsen
en triathlon (was: R:

> Fatalistisch, hoor: 'zover zal het nooit komen'...
> Tenzij je je eigen triathlon gaat organiseren, natuurlijk. het
> Guiness book o.r. kunnen de UCI-regels niets schelen en dan kan je
> bovendien ook nog steeds 'je eigen wereldkampioen' worden, toch?!

Dat is waar en dat mechaniek ligt ten grondslag aan 200 verschillende
kerken, 300 verschillende politieke partijen etc. Het vervelende is
alleen dat van al die groeperingen er meestal eentje is die alle
anderen kwa omvang ontstijgt en derhalve alle aandacht krijgt.

Dus begin je eigen triathlon met ligfiets, dan ben je volgens mij
veroordeeld tot een klupje van hooguit 20 man waar de fotograaf van
het plaatselijke suffertje nog wel voor uit zijn bed wil komen, maar
wat verder niet onder de aandacht komt van de 'grote' media.

Ik ben sinds een paar dagen op HPV-Digest aangesloten en daar wordt
een soortgelijke discussie gevoerd. Waarom stappen mensen niet
massaal over op een ligfiets? De voordelen zijn evident (hoewel daar
ook beweerd wordt dat rechtop-fietsen meer efficient is dan
ligfietsen), maar toch is het maar een selecte groep die op zo'n ding
rijd. Waarom? Ik heb aardig wat theorieen voorbij zien schuiven, maar
geen ervan is DE reden.

Mensen zijn wat dat betreft maar raar bezig. Bijna nooit wordt
gekozen voor het beste systeem, of dat nou een technisch of
intellectueel systeem is. Recente voorbeelden zijn het Video-2000
systeem van Philips. Zonder twijfel het beste home-video systeem.
Toch koopt/kocht de meerderheid VHS machines. Waarom? Of neem
computers. Van de grafische OS-en zijn Mac-OS en OS/2 wel zo'n beetje
het beste wat je kunt krijgen. Toch koopt iedereen Windows. Neem
talen. Esperanto zou ideaal als tweede taal zijn, over de hele
wereld. Waar je ook komt, je kunt je altijd verstaanbaar maken. Maar
het komt niet van de grond. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden,
waaronder je volgens mij dus ook ligfietsen moet rekenen. Maargoed,
'we' worden nu wel erg filosofisch en daar was deze lijst niet
voor...

Groeten,
Siem

Email: sweel at worldonline.nl