Re: ligfietsen en triathlon (was: Re: Harder met SPD-pedalen?)

> Hallo Michel,
>
> Het heeft natuurlijk niks met deze thread te maken, maar nu ik eens een
> triathleet op deze lijst voorbij zie komen wilde ik eens vragen: waarom zie
> je nooit ligfietsen in triathlons? Ik dacht begrepen te hebben dat de vorm
> van de fiets in de triathlon vrij was en gezien de ergonomische en
> aerodynamische voordelen van de ligfiets lijkt de keuze me voor de hand
> liggen. De meer gestrekte houding op de ligfiets maakt de overgang tussen
> fietsen en lopen ook minder groot.
>
> Groeten,
>
> Jan

> [...]

Hallo Jan,

Helaas is ook bij triathlon de fiets gebonden aan de traditionele
vormgeving. Hierbij dienen de regels van de UCI (internationale
wielrenners bond) als richtlijn. Wel worden deze regels iets soepeler
gehanteerd (opzetsturen, 90 graden zitbuis e.d. zijn wel toegestaan).
Zelfs het toepassen van spoilers op racefietsen (Zipper) is niet
toegestaan.
Ik ben het met je eens dat je fantastische tijden kunt neerzetten als je
in een gestroomlijnde ligfiets/roeifiets mag meedoen aan een triathlon.
Zover zal het nooit komen helaas.

met vriendelijke groet,

Michel Meerts