Re: Veerweg achtervering

> Aanname:
> - veerweg 4 cm (schatting, ik geloof niet dat ATB veren achter een veerweg
> van 10 cm hebben, zie volgende discussie)
> - lengte veer
> - alleen horizontale verplaatsing achtervork (is niet geheel juist, gaat om
> schatting)
>
> Moraal: Door het spelen met de hoek van de veer vergroot je dus de veerweg.
> Dit gebeurd volgens mij ook met al die waanzinnig ingewikkelde en lelijke
> constructies op ATB's.

Volgens mij (ik kan er het laatste nummer van FIETS nog eens op naslaan)
hebben ATB's tegenwoordig wel vaak een veerweg van 10 cm op het achterwiel.
In ieder geval meer dan 4 cm, want de voorvorken zitten al al 6 a 7 cm
en de achtervorken veren dieper.
Als je een beetje verstand van mechanica hebt kun je het krachtenspel in
zo'n achtervork makkelijk analyseren. Het is het zoeken naar de goede
hefboomwerking waar de veerweg en de belastingen op het veerelement in
het juiste gebied blijven.
De ingewikkelde constructies op ATB's zijn een gevolg van de zoektocht naar
de optimale plaats van het draaipunt, omdat je bij ATB's het nadeel hebt
dat je een deel van je trap-energie in de vering wegtrapt. Dit wil je
natuurlijk voorkomen, maar je wilt wel dat de vork inveert bij een hobbel.
Bovendien zijn er voor een ATB wat hogere eisen aan de stijfheid van de
fiets in zijn geheel.
--
Groeten van Niels,
               O                                  __o
Niels Geerts                            | Email:  niels at wfw.wtb.tue.nl
Department of Mechanical Engineering    | Phone:  +31 40 2473358
Eindhoven University of Technology      | Adress: Wh -1.127, PO Box 513,
The Netherlands                        	|         5600 MB Eindhoven