Re: Veerweg achtervering

>Zijn er mensen met ervaring met het onder verschillende hoeken plaatsen van
>veren?

Op de hurri zijn er verschillende standen voor het hydro-element achter die
de veerweg marginaal beinvloeden, maar het stuurgedrag duidelijk (stuurhoek
varieert door hogteverandering achter).
Wat die veerweg betreft het belangrijkste: veer- en dempconstante van het
hydro-element moeten kloppen met de stand waarin het staat. Anders heb je
te veel of te weinig vering of demping.
Toen ik bij Paul klaagde over resonantie van het elastomeerblok achterop
een elastomeerHurri op een klinkerweg zei hij lachend dat ik dan harder had
moeten rijden, om boven de resonantiefrequentie uit te komen, maar dat kan
niet altijd de oplossing zijn...

Succes met bouwen
Ludger

PS en wat bij de eerste rit comfortabel is, is na n*E2 km gewoon te zacht,
dan wil je wsl. iets 'sportief harders'.
PPS Paul Voerman heeft die dingen doorgerekend, ik heb dat eens bekeken en
zoo moeilijk is het niet voor een rekentechneut. Maar vraag mij niet naar
details.
PPPS scheef ingebouwde elementen geven meer schuifspanningen (dus spanning
door krachten die 'parallel aan de vork' gedacht kunnen worden) in de
ophangpunten. Is dat een probleem? Of zijn de ophangingen toch
overgedimensioneerd??

Ludger Offerhaus, Berlijn
GeoForschungsZentrum Potsdam, Department 3.2
Telegrafenberg A 51, 14473 Potsdam, GERMANY
Tel: +49 (0)331 288 1324/1387