Veerweg achtervering

Hoi,

In het kader van achtervering voor de flevo racer heb ik even een stuk
papier, een geodriehoek en een passer gepakt. De vraag is hoe schuin je het
veerelement op de achtervork moet zetten. Dit is niet alleen van belang voor
de zithoogte, maar ook voor de veerweg. Hoe schuiner de veer staat, hoe meer
absolute veerweg. Een kort rekenvoorbeeld illustreert dit.

Aanname:
- veerweg 4 cm (schatting, ik geloof niet dat ATB veren achter een veerweg
van 10 cm hebben, zie volgende discussie)
- lengte veer
- alleen horizontale verplaatsing achtervork (is niet geheel juist, gaat om
schatting)

A) Veer recht naar beneden monteren:Vveerweg is 4 cm
B) Veer onder hoek van 45o monteren: Indien de veer volledig ingeveer is en
de vork alleen horizontaal kan verplaatsen (dus 'omhoog komen) bedraagt de
veerweg in verticale richting 7 cm

Moraal: Door het spelen met de hoek van de veer vergroot je dus de veerweg.
Dit gebeurd volgens mij ook met al die waanzinnig ingewikkelde en lelijke
constructies op ATB's.

Zijn er mensen met ervaring met het onder verschillende hoeken plaatsen van
veren?

Groeten,

Arjan

P.S. Zo is het ook eenvoudig om een geveerde voorvork voor een flevo bike te
gebruiken, gewoon de hoek van de voorvork aanpassen totdat bij inveren de
kettinglijn min of meer even lang blijft (vering kan helaas nog niet
circelvormig inveren). Moet dan natuurlijk wel je frame door midden zagen om
nieuw balhoofd te plaatsen.

 +++++++        --------         ------ .|Arjan J. Wijdeveld
  ++++++++     ------- +++     -------  .|Arjan.Wijdeveld at wldelft.nl
     ++++++++ -----  ++++++++ ----- . . .|Rotterdamseweg 185, P.O.177
Waterloopkundig Laboratorium|WL . . . . .|Tel: ++31 15 2858809