Re: Fevo racer

Arjan Wijdeveld wrote:

> [...]
> stalling in een fietskluis gaan mijn gedachten steeds meer richting een
> flevo racer (was oude M5). Leek me nooit zo'n handige fiets wegens dat gekke
> sturen, maar als ik het archief nakijk schijnt dat wel te wennen. Ik heb
> echter nog wel een paar vragen over de flevo racer (geen antwoorden in
> archief gevonden):
>
> 1) Wie rijdt er met 26" en wie met 28" inch wielen in de flevo racer. Zijn
> er mensen met ervaring op beide en zo ja, wat zijn de verschillen? Mijn
> voorkeur gaat uit naar 26" (zie vraag 3 waarom)

ik dacht altijd 26" maar bij aankoop nieuwe banden schenen het toch 28"
te zijn

> 2) Wat schakelt prettiger, grip shifts of de speciale 'cross-commandeurs'
> aan het einde van het stuur. Zijn deze laatste nog te koop en ook geschikt
> voor 8 kransjes?

ik heb gripshifts en ben daar zeer tevreden over, al is het byzonder
irritant in de 'leerfase' omdat je die dingen dan krampachtig vast houdt
(ik tenminste) en dan ongewild schakelt, wat in het begin niet ten goede
is voor je rijgedrag en balans

>  3) Zijn er mensen die het rubber veerelement vervangen hebben voor een
> olie/lucht geveerd exemplaar? Met een beetje aanpassen van de hoek van de
> veer moet de veerweg toenemen. Een kleiner achterwiel biedt meer
> mogelijkheden tot het naar achteren verplaatsen van het veerelement.

ik heb wel eens een tweetal gewone flevo's gezien die dat voor en achter
hadden. Dat was bij de texeltocht van Twigt. Dit jaar was diegene
alleen. hij had ook een verstevigde achterbrug vanwege een kar (met
kinderen)
Dat reed volgens hem prinsheerlijk, je vering is niet alleen veel beter,
maar vooral ook je schokdemping

> Groeten en al vast bedankt voor de hulp wat betreft de lengte van een aantal
> ligfietsen.
>
> Arjan Wijdeveld

grtx, bart dirkson