12-versnellingsnaaf van Sachs

Hallo allen,

Is er nog leven op de lijst?  Ik ontvang al een vijf- zestal dagen geen
nlhpv-mail meer...

Vraagje:
Ik heb een frame gekocht bij Danny -Zephyr- Siepman (ziet er keurig uit
trouwens) en heb dus nog alle keuze bij de verdere afwerking.  Nu heb ik op
de Koch-Kleberg homepage een 12-versnellingsnaaf van Sachs gezien.  Heeft
iemand daar ligfietservaring mee?  Hoeveel kost ie.  Ingebouwd is een
terugtraprem (is echter ook verkrijgbaar zonder), maar nu vraag ik me af
hoe zo'n terugtraprem zich gedraagt op een ligfiets met die toch wel erg
lange ketting.  M.i. geeft dit geen probleem als die ketting netjes
opgespannen ligt, maar wanneer die ketting een beetje doorhangt onderaan,
moet je eerst de ketting opspannen vooraleer je enige remwerking merkt?
Heb ik het juist?

groetjes,

Peter -die nu een frame heeft- D'hooghe